Jak dotrzeć do klienta przez wyszukiwarkę Google: SEO vs. PPC Ads

Pozyskiwanie klientów przez wyszukiwarkę Google jest zdecydowanie najpopularniejszym sposobem na promocję marki w sieci. Ogólnie chcąc promować się w Google, zastanawiamy się nad dwoma głównymi sposobami, jakim jest pozycjonowanie strony internetowej i pozyskiwanie organicznego ruchu oraz na systemem reklamowym Google Ads i płatnymi reklamami. W tym tekście przedstawiamy oba sposoby pozyskiwania klientów, ich charakterystykę oraz zalety i podpowiadamy, który sposób warto wybrać.

SEO – co to jest?

SEO (Search Engine Optimization) to optymalizacja strony www do wyszukiwarki internetowej Google i promowanie się w niej poprzez zwiększenie widoczności naszej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Choć SEO jest pojęciem bardziej szczegółowym od pozycjonowania, w praktyce oznacza pozycjonowanie strony internetowej i pozyskiwanie klientów z wyszukiwarki Google, co zapewnia nam wysoką pozycję serwisu w rankingu wyszukiwania i pozyskiwanie klientów dzięki zwiększeniu widoczności naszej strony internetowej w wyszukiwarce Google.

Dowiedz się więcej:

https://www.szymonslowik.pl/seo-co-to-jest/

https://moz.com/learn/seo/what-is-seo

Płatność za ten sposób promocji w internecie polega na płaceniu agencji SEO, która wykonuje dla nas pozycjonowanie strony internetowej. Najczęściej wybieranym modelem rozliczeń jest rozliczenie abonamentowe, w którym klient płaci agencji regularnie miesięczną stawkę za wykonywanie konkretnych czynności przy witrynie. Dostępne są również także na rynku płatności za efekt, czyli zapłacenie agencji jedynie w przypadku osiągnięcia konkretnego efektu lub rozliczenie hybrydowe łączące te obie formy. W zamian za opłatę agencja SEO wykonuje wiele czynności związanych z naszą witryną. Z pewnością jest to audyt SEO oraz analiza i dobór słów kluczowych. Agencja zajmuje się również optymalizacją strony internetowej i działaniami pozycjonującymi off site czyli zdobywaniem linków poza witryną. Ustala odpowiednią strategię pozycjonowania, a także będzie zajmowała się bieżącą obsługą witryny w postaci aktualizacji oraz monitorowania jej stanu i wdrażaniem ewentualnych zmian.

Czas pozycjonowania strony internetowej jest różny w zależności od celu czy intensywności prac oraz kategorii, w jakiej chcemy się promować. Może wynosić on od kilku tygodni do nawet roku czasu. Najczęściej przy średnio popularnych frazach jest to okres kilku miesięcy.

Zalety pozycjonowania stron www

Jak dowiadujemy się z artykułu na stronie Takaoto pierwszą zaletą pozycjonowania stron internetowych jest przede wszystkim atrakcyjny koszt pozyskania jednego klienta. Choć na początku pozycjonowania musimy przeznaczyć na nie dość znaczne sumy, biorąc pod uwagę cały okres pozycjonowania, koszty takiej promocji są bardzo atrakcyjne finansowo.

Pozycjonowanie stron internetowych pozwala również budować pozytywny wizerunek marki poprzez obecność na wysokich pozycjach naszej strony w Google. Wpływa to niezwykle korzystnie na wizerunek marki i pozwala budować pozycję lidera branżowego. Odbiorcy ufają wyszukiwarce Google i jej poleceniom, a więc już z założenia podchodzą pozytywnie do marek będących eksponowanymi w wyszukiwarce.

Pozycjonowanie jest też elastycznym sposobem reklamowania się w sieci. Możemy przeznaczać na nie różne budżety oraz wdrażać różne strategie pozycjonowania i osiągać różne cele – od sprzedażowych poprzez wizerunkowe do konwersji i tylko od nas zależy, w jakiej formie zlecimy pozycjonowanie agencji SEO. Plusem pozycjonowania jest również to, że po osiągnięciu pewnego autorytetu witryny, mamy możliwość dodawania kolejnych podstron czy rozszerzenia pozycjonowania pod kolejne frazy bez ponoszenia praktycznie żadnych kosztów. Zwiększenie zasięgu reklamy będzie zatem darmową wartością dodaną. Plusem pozycjonowania jest również fakt, że po zatrzymaniu budżetu nie stracimy nagle ruchu ani pozycji, a strona w dalszym ciągu w pewnej części będzie dostępna w sieci i będzie generowała zyski. Jest to dobre zabezpieczenie przed utratą wszystkich efektów, a przypadku braku środków i daje możliwość elastycznego finansowania tego sposobu reklamy.

Co to jest Google Ads?

Google Ads to płatny system reklamowy Google, który umożliwia emitowanie reklam w różnych miejscach internetu powiązanych z tą marką. System ten jest najpopularniejszym systemem reklamowym w internecie. Jest dostępny dla wszystkich osób niezależnie od tego, w jakiej branży działają oraz na jaką skalę chcą prowadzić promocje. System Google Ads możemy obsługiwać zarówno samodzielnie jak i możemy korzystać z usług prowadzenia kampanii agencji marketingowych. Umożliwia on rozliczanie się w różnej formie np. płatności z góry lub płatności rachunkiem i nie jest zobowiązujący. W Google Ads możemy reklamować się na kilka sposobów. Formami reklamy są zatem:

● płatne wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce Google

● reklama wideo na YouTube

● reklamy displayowe w sieci stron partnerów Google Display Network

● reklama produktowa

Google Ads system reklamowy za skorzystanie z którego będziemy musieli zapłacić. Płatność za tę formę reklamy dzieli się na dwie części. Pierwszą z nich jest opłata za wyemitowanie reklamy w systemie Google Ads. Może mieć ona formę opłaty za kliknięcie w link i przejścia do naszej witryny lub za wyświetlanie reklam. Pierwsza forma rozliczania jest dużo popularniejsza i najczęściej wykorzystywana. Płatności w systemie reklamowym Google Ads odbywają się na zasadzie licytacji, a system reklamowy w pierwszej kolejności wybiera do wyświetlania tę reklamę i tych reklamodawców, którzy zaoferują w danym momencie najwyższą stawkę. Przeważnie cena za kliknięcie w reklamę waha się od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych, choć suma ta może być zarówno niższa jak i wyższa oraz zależy od kilku czynników takich jak aktualny popyt na reklamę czy kategoria w której się reklamujemy i słowa kluczowe pod którymi chcemy się promować.

Druga część płatności za promowanie się Google poprzez system reklamowy Google Ads to płatność dla agencji marketingowej za obsługę i konfigurację kampanii. Najczęściej będzie to ok. kilkunastu procent budżetu reklamowego, jaki przeznaczamy na samą reklamę, choć formy rozliczeń i stawki mogą różnić się w zależności od oferty firmy lub formy współpracy. Opłata dla agencji pokrywa takie czynności jak wstępną konfigurację kampanii reklamowej, analizę i optymalizację kampanii w czasie jej trwania, bieżącą obsługę kampanii, doradztwo oraz prowizję.

Czas osiągania wyników w Google Ads to bardzo ważny element promowania marki w sieci. Pierwsze wyniki naszych działań reklamowych możemy zauważyć nawet jeszcze tego samego dnia lub od razu tuż po rozpoczęciu emisji reklamy. Są to jednak wyniki nieco przypadkowe i są efektem ogólnego pojawienia się naszej reklamy w sieci, a więc nie możemy wyciągać wniosków i opierać na nich swojej strategii reklamowej. Miarodajne i reprezentatywne pierwsze rezultaty osiągniemy po ok. dwóch – trzech miesiącach reklamowania się. Czas ten potrzebny jest na przeanalizowanie wstępnej konfiguracji i dostosowanie reklamy. Pracownicy agencji w tym czasie będą optymalizować reklamę i uzyskiwać informacje zwrotne. Jest to normalny proces, bez którego nie można wdrażać skutecznie i efektywnie kampanii. Ustawienie wszystkich parametrów takich jak targetowanie, wybór słów kluczowych czy stawki i budżet wymagają praktycznego sprawdzenia i weryfikacji w trakcie trwania kampanii.

Zalety płatnej reklamy w Google Ads

System reklamowy Google Ads posiada wiele zalet. Pierwszą z nich jest możliwość wyboru odpowiedniej formy reklamy i korzystnego zaprezentowania naszego produktu lub usługi. Jednym z największych plusów jest możliwość targetowania i wybierania odpowiednich odbiorców, którzy zobaczą naszą reklamę, a więc efektywne wykorzystywanie budżetu, który przeznaczamy na promocję jedynie w tej grupie osób, która z dużym prawdopodobieństwem skorzysta z naszej oferty. Poprzez targetowanie i wybór słów kluczowych możemy również zdecydować, w jakich kategoriach będzie widoczna nasza reklama. Reklamy Google Ads dają lepszą analitykę na poziomie konwersji ze słowa kluczowego, a zatem i większą możliwość efektywnej konfiguracji oraz wykorzystywania potencjału reklamy dzięki wielu zaawansowanym statystykom.

Który sposób wybrać? A może dwa…

SEO warto wybierać przede wszystkim w dłuższej perspektywie gdy zamierzamy reklamować się długofalowo. Będzie ono tańsze od Google Ads, a także będzie skutecznie napełniało lejek sprzedażowy na różnych etapach, który pozwala maksymalizować konwersję, czyli ostatni etap lejka.

System reklamowy Google Ads będzie za to lepszym pomysłem jeśli zależy nam na szybkich efektach. Ten sposób promocji warto wybierać również gdy planujemy czasową promocję marki i nie nastawiamy się na budowanie zasięgu czy wizerunku marki. Reklamowanie się w ten sposób będzie również wskazane jeśli zależy nam głównie na celach sprzedażowych, gdyż Google Ads nadaje się głównie do promowania pod tzw. money keywords.